2021-10-28 09:00Pressmeddelande

Instabox ställer ut sina första skåp på Gotland

null

Som det första alternativet till traditionella aktörer rullar nu Instabox ut smarta paketskåp runt om på Gotland och ger alla gotlänningar och semesterfirare tillgång till snabba, smidiga och hållbara leveranser.

– Vi vill vara alla svenskars naturliga och självklara val när det kommer till frakt. Därför är vi glada över att nu kunna erbjuda framtidens frakt även på Gotland och vi ser fram emot att bygga ut vårt nätverk av skåp på ön ytterligare de kommande månaderna, säger Victor Melander, PR- och kommunikationschef på Instabox.

Sveriges mest utbyggda nätverk av smarta paketskåp har nu blivit ännu större. Nu finns nio stycken smarta paketskåp från Instabox utställda på Gotland, från Burgsvik i söder till Fårösund i norr.

– Att lansera Instabox på Gotland är ett strategiskt viktigt steg för oss och vi är glada att vara det första alternativet till traditionella aktörer på ön. För många semesterfirare har smidig frakt länge varit ett problem, med Instabox får både permanentboende och de som tillbringar sommaren och andra ledigheter på Gotland tillgång till snabba, smarta och flexibla leveranser, säger Victor Melander.

Utbyggnaden av nätverket av skåp kommer att ske löpande runt om på Gotland, men i ett första skede finns Instabox smarta skåp på:

• Stora Coop Visby
  • Maxi ICA Stormarknad Visby
  • ICA Supermarket Bungehallen
  • ICA Supermarket Hemse
  • Coop Gråbo
  • ICA Nära Vibble
  • ICA Nära Wisborg
  • ICA Nära Slite
  • Gulf Burgsvik

Nyligen lanserade Instabox även hemleveranser runt om i Sverige (med 85 procents täckning), den tjänsten kommer också att bli tillgänglig på Gotland med start i november.

Instabox levererar paket från de flesta av Nordens mest populära nätbutiker såsom Lyko och Apotea och har Sveriges mest utbyggda nätverk av smarta paketskåp. Kunderna kan själva kan välja när, var och av vem paket ska hämtas ut - allt utan att behöva stå i kö. Instabox har sedan lansering lett arbetet med hållbarhet inom logistikbranschen i Sverige och var först att gå över till hel fossilfri frakt i hela logistikkedjan. Alla Instabox bilar tankas med det helt fossilfria bränslet HVO. Sedan 2019 klimatkompenserar Instabox sin verksamhet med 110 procent.

Så enkelt är det att använda Instabox:

• Kunden väljer Instabox som fraktalternativ i kassan hos näthandlaren.
  • Kunden får ett SMS men en tracking-länk och PIN-kod.
  • Kunden hämtar ut sitt paket från Instabox skåp när det passar dem utan att behöva stå i kö eller passa en tid.

Om Instabox

Instabox erbjuder Nordens okrångligaste frakttjänst. Företaget tillhandahåller snabba leveranslösningar åt flera av Nordens största nätbutiker så som H&M, Apotea, Lyko, Boozt, Babyshop och Sportamore. Instabox levererar paket till mer än 1600 smarta paketskåp som finns utplacerade på hundratals orter runt om i Sverige och möjliggör samma-dag leverans till nästan 10 miljoner svenskar. Instabox finns idag tillgängligt i Sverige, Danmark, Norge och lanserades 2015 av Alexis Priftis, Johan Lundin och Staffan Gabrielsson. Läs mer om företaget via www.instabox.se.